Historie VVV

DE VVV KRONIEK

In de oorlogsjaren werd er al kleinschalig getafeltennist, maar in 1946 wordt het serieus. Het initiatief tot oprichting van een tafeltennisvereniging in Leidschendam lag bij een kleine groep enthousiastelingen zoals Joop van Delft, Eef Schrader, H Schrader en J de Jong  die meer wilden dan tafeltennissen op een uitschuiftafel thuis of op platen hout op schagen. Dit leidde 1 september 1946 tot de formele oprichting van een tafeltennisvereniging; er werd gestart met 12 leden. De vereniging kreeg de naam “VENI VIDI VICI” hetgeen betekent “Ik kwam, ik zag en ik overwon”. In september 1947 volgde de 1e inschrijving bij de NTTB met 2 herenteams. In januari 1948 werd ook een heren junioren afdeling opgericht en in mei 1948 een dames afdeling.

Als serieuze vereniging werd ook een trainer aangetrokken. Met Will van Zoelen, meerdere malen Nederlands kampioen dubbelspel, als trainer wist VVV begin jaren ’50 de overgangsklasse te bereiken, de 1 na hoogste klasse op dat moment. Het aantal leden bedroeg in de periode 1950-1955 ca 30-40.  Helaas werd het vertrek van veel jeugdleden niet gecompenseerd door instroom; het ledenaantal daalde tot 5 leden. Onder bezielende leiding van Hans van Leeuwen werd de vereniging van de ondergang gered; Pim van der Steen nam zijn stokje over en wist in de zestiger jaren de jeugd tot grote bloei te brengen. Ook het aantal senioren groeide flink; juni 1973  bedroeg het totaal aantal leden 66, waarvan 41 jeugdleden. Er waren ook successen te noteren, de dames pendelen begin jaren 70 tussen hoofdklasse en ereklasse. De heren wisten ook weer de landelijke competitie te halen. De meisjes Jeugd werd in 1967 verenigingskampioen. En er waren ook  persoonlijke successen, bv Mieke Bunnink (1963) Angela de Jong (1971, 1973) grossierden in nationale jeugdtitels.

In juli 1973 fuseerde het Leidschendamse VVV met de Voorburgse tafeltennisvereniging Gossima. Gossima was in 1950 opgericht. Op 10 augustus an dat jaar richtte de Rooms Katholieke Sport Vereniging Wilhelmus een gelijknamige tafeltennis afdeling op die in september 1963 zelfstandig onder de naam Gossima verder ging. Deze tafeltennis actieve vereniging organiseerde Voorburgse kampioenschappen (in 1964 voor de 9e keer) en afdelings ontmoetingen. Zowel Wilhelmus als Gossima konden bogen op grote successen: Wilhelmus werd in 1960 en Gossima in 1965 landskampioen bij de dames. Begin jaren zeventig pendelden de dames tussen hoofdklasse en ereklasse.  De bestuurlijke problemen bij Gossima waren in 1972-1973 dusdanig groot dat een fusie met de Leidschendamse vereniging VVV werd gezocht. De fusie met VVV werd ingegaan met 74 leden. Een team bestaande uit Frans Verboven, voorzitter Gossima , Jan Weimar, voorzitter VVV, en Pim van der Steen, bestuurslid, werkten de fusie uit en in juni 1973 werd de fusie goedgekeurd; de gefuseerde vereniging ging onder de naam Veni Vidi Vici verder.  Per 17 december 1973 bij Koninklijk Besluit werd VVV een rechtspersoon. Direct na de fusie telde de vereniging 140 leden.  Zoals te verwachten viel kostte de fusie uiteindelijk veel leden, aan het einde van het 1e fusiejaar telde VVV nog 115 leden.

De jeugd heeft altijd een hoge prioriteit gehad. Onder impulsen van Loek Klein Breteler maakte de jeugd in de jaren 70 een enorme bloei door. De extern aangetrokken trainers Renee Fierlier, André Kleine en  Sandra de Kruiff wisten de jeugd te stimuleren en er werden talentvolle spelers binnengehaald die op landelijk niveau meekonden.  Het hoogste aantal jeugdleden werd in 1977 bereikt met 66 jeugdleden. Na het vertrek van Loek werd de jeugd niet vergeten maar de ziel was eruit; het dieptepunt in het aantal jeugdleden was in 1988 met 11 leden. Rob d’Ancona en later Vally Karagantcheff namen de handschoen op en wisten het aantal jeugdleden te stabiliseren tussen 30-50 leden. Met de komst van Werff Thomas als trainer in 2009 maakt de jeugd wederom een grote bloei door en schommelt het aantal jeugdleden momenteel rond de 65.

Het huidige VVV is in de regio een middelgrote vereniging. Het aantal leden schommelt tussen 150-160 actieve spelers.  En de uitdagingen voor VVV zijn niet veranderd: ledenwerving en –behoud. De instrumenten die worden gebruikt zijn ook niet wezenlijk veranderd: kwalitatief goede tafeltennis faciliteiten, veel speeluren, goede trainers en coaches, persoonlijke aandacht en bovenal veel gezelligheid.  Top tafeltennis is mogelijk binnen een top vereniging.

ERELEDEN:  Hans van Leeuwen †, Eef Schrader †, Ben Sonneville †, Piet Massaar, Jan Weimar, Pim van der Steen, Loek Klein Breteler, Martin Janssen.