In juli hadden we reeds gemeld dat Werff na vele jaren noodgedwongen moest stoppen als hoofdtrainer en dat Rick Bierhuis en Ossie Almak het stokje van hem over zouden nemen. Rick behoeft natuurlijk geen enkele introductie, maar Ossie wel.Hadden we in het eerdere bericht hieronder al wat over zijn achtergrond vertelt. Na een trainingsweekend met de selectie in augustus en de 1e week van trainingen afgelopen week hadden we ook de gelegenheid wat meer over hem te weten te komen.

Ossie is geboren in Khartoum, de hoofdstad van Sudan. In zijn jeugd voetbalde hij graag met zijn vriendjes maar bij de voetbalclub stond ook een tafeltennistafel en die had toch een wat grotere aantrekkingskracht op hem. En hij bleek er talent voor te hebben. In die jaren had Sudan een samenwerkingsverband met Noord-Korea waardoor er een Noord-Koreaanse tafeltennistrainer in Khartoum gestationeerd was, Mr. Kim. Ossie maakte vele uren. ’s Ochtends al om 5.30u opstaan om voor school nog te kunnen trainen van 6.30 – 7.30 en later weer. Hij ging zo snel vooruit dat hij op z’n 12e niet alleen jeugdkampioen was van Sudan maar ook de nationale titel bij de senioren veroverde en een van de beste jeugdspelers was van zijn leeftijd op het Afrikaanse continent.

Hij kreeg op z’n 12e toen de kans om een jaar in China te gaan trainen. Zonder ouders, in een vreemd land, met andere gewoonten, ander eten, en met mensen en kinderen die een andere taal spraken. De enige die zijn taal sprak was een tolk die Sudanees naar Chinees kon vertalen en omgekeerd. Veel van de Chinese kinderen hadden nog nooit een buitenlander gezien dus het was erg wennen in het begin. Maar Ossie leerde veel en pakte nog vele nationale titels in Sudan. Tot hij op een bepaald moment zijn vriendin (en huidige vrouw) Carla ontmoette. Een Nederlandse die bij de Nato werkte. Met haar verhuisde hij naar België waar hij in de nationale liga zou gaan spelen met en tegen grootheden zoals Michael Saive (voormalig wereldkampioen) en Ilja Lupulesku (zilvere medaille dubbelspel Olympische spelen 1988). Hij kreeg zelfs de kans om voor zijn land Sudan deel te nemen aan de Olympische Spelen van 1996 in Atlanta. Een unieke ervaring waarin hij het in zijn poule al op moest nemen tegen de Chinees Kong Linghui (wereldkampioen 1995). Ook uniek omdat hij er vele ‘sterren’ als Mohammed Ali of Michael Jordan tegen het lijf liep.

Uiteindelijk verhuisde Ossie met zijn gezien naar Nederland waar hij een paar jaar bij FVT speelde. Inmiddels is hij op een wat meer respectabele leeftijd maar geniet hij nog steeds van zowel training geven als zelf spelen dmv invalbeurten in de hogere landelijke teams van Scylla. Hij gaat nog regelmatig terug om te trainen naar China waar hij nog diverse mensen van vroeger kent. En hij ook keert hij nog ieder jaar terug naar Sudan om zijn nationale titel te verdedigen. Volgend jaar hopelijk voor de 26e keer. Een echt tafeltennisbeest dus die zijn tafeltenniskennis maar wat graag overdraagt op de VVV leden.

En hoewel zijn leven vooral om tafeltennis draait hebben we om Ossie beter te leren kennen ook nog wat andere vragen aan hem voorgelegd.

Waar woon je? In Leiden de Vink met mijn vrouw Carla en 2 dochters.
Welke beroemdheid, dood of levend, zou je een keer willen ontmoeten? Mohammed Ali heb ik al een keer gezien. Dan Nelson Mandela.
Ajax, PSV of Feyenoord? Feyenoord dan.

Als je een uurtje vrije tijd hebt dat je niet aan tafeltennis kan besteden, waaraan dan wel? Niet aan tafeltennis? Ik salsa dans ook graag.
Heb je een bijnaam? De black tiger, naar mijn houding achter de tafel.

Bedankt Ossie en welkom bij VVV!

Hieronder nog enkele foto’s van Ossie bij de Olympische spelen, van zijn kampioenschappen met FVT en met enkele beroemde spelers (wie herkent ze allemaal).

-------------------------------------

Bericht 18 juli:

Werff heeft dit voorjaar aangegeven zijn trainers activiteiten bij VVV door omstandigheden te moeten beëindigen. Na een intensieve zoektocht heeft de technische commissie een nieuwe trainer gevonden voor VVV, te weten Ossie Almak.

Hij zal zich uiteraard bij de start van de trainingen zelf voorstellen maar hieronder volgt alvast wat informatie over hem (gekopieerd van de website van Pingwins waar Ossie eerder training gaf). We hopen in augustus ook een interview met hem te doen zodat hij wat meer over zichzelf kan vertellen.

Wij kunnen jullie met trots meedelen dat Ossie Almak de nieuwe trainer voor de gevorderden wordt bij TTV Pingwins. Ossie kan een indrukwekkend palmares voorleggen. Ossie was de derde gekwalificeerde Afrikaanse speler op de Olympische Spelen van Atlanta in 1996. Hij nam aan 12 Afrikaanse kampioenschappen deel tijdens dewelke hij 5 medailles veroverde. Ossie werd ook nog eens 20 keer landskampioen van zijn geboorteland Soedan.  Als competitiespeler kwam hij uit voor tal van Belgische, Duitse en Nederlandse clubs. In Nederland was dit onder meer het geval bij FVT Rotterdam met wie hij 4 keer kampioen werd als speler en 2 keer als hoofdtrainer.  Als je training gegeven hebt aan Michel de Boer moet je wel erg goed zijn! Het is ook dankzij bemiddeling van Michel dat Ossie bereid is training te geven aan onze vereniging. Hij komt aanstaande donderdagavond met ons kennismaken op de club en vanaf 10 september 2013 gaat hij aan de slag. Praktische interne mededelingen daaromtrent volgen nog.