Ook deze keer weer met een kleine vertraging, maar voor de maand juni hebben we Sonja Langelaan (69) gekozen als vrijwilliger van de maand. Sonja coacht al jaren een jeugdteam op zaterdag, speelt zelf in de UBT en heeft recent ook meegedaan aan de interne duocompetitie, samen met haar dochter Joyce. Ze geeft al jarenlang zwemles in de Fluit; Sonja is dus goed met kinderen. Ook Sonja leggen we de inmiddels bekende vragen voor.

PERSONALIA
Naam en voornamen: Sonja Langelaan
Roepnaam: Sonja
Geboortedatum: 10 december 1947
Woonplaats: Leidschendam
Burgerlijke staat: Alleenstaand

OVER VVV

Waarom ben je vrijwilliger bij VVV en wat doe jij allemaal voor VVV?
“Mijn dochter ging bij VVV spelen en haar team had op een gegeven moment een coach nodig. Vijf jaar lang ben ik coach geweest van dat team, totdat mijn dochter stopte met tafeltennis. Daarna heb ik ook nog andere teams gecoacht en dat doe ik nog steeds. Verder heb ik bardiensten gedraaid, ben ik inkoper geweest en collecteer ik af en toe. Ik heb ook weleens met Pim tafeltennislessen gegeven op de Vliethorst en ik heb 13 jaar lang geholpen bij het organiseren van het jeugdkamp. Bij alle sporten die ik in het verleden heb gedaan, heb ik altijd wel vrijwilligerswerk gedaan.”

Wat zou je binnen VVV anders willen zien?
“Ik zou het niet weten, ik vind alles wel prima zo!”

OVER TAFELTENNIS

Speel je zelf ook tafeltennis? Zo ja: hoelang al, speel je competitie en met wie?
“Ik speel al ruim 40 jaar, ik heb in diverse teams gezeten en inmiddels heb ik ook al bijna met iedereen gespeeld. Ik ben begonnen in de reguliere competitie en toen de UBT werd opgezet, ben ik dat gaan doen. Nu speel ik samen met Heleen, Nicole en Frank Muller in de UBT, we spelen eerste klasse. In het verleden heb ik nog bij ATTC gespeeld, samen met mijn buurvrouw. Dat was in de tijd van de benzinecrisis en de ritjes naar Alphen aan den Rijn werden op een gegeven moment te kostbaar. Daarom zijn we toen naar VVV gegaan. Zij is niet heel lang daarna gestopt, ik ben gebleven.”

Wat voor soort speler ben jij?
“Een allround-speler, een beetje van alles en nog wat.”

Kan je goed tegen je verlies?
“Ja, zeker wel. Ik vind het niet leuk om te verliezen en ik doe wel mijn best om te winnen, maar ik kan ook tegen mijn verlies.”

OVER ANDERE ZAKEN

Wat doe je in het dagelijks leven?
“Ik doe vrijwilligerswerk, ik geef één keer per week zwemles in de Fluit. Er wordt vaak gevraagd of ik niet meer wil doen, maar ik vind het wel goed zo. Ik heb 3 dochters en genoeg kleinkinderen om mee te zeulen, dus ik vermaak me prima. Ophalen, oppassen, logeerpartijtjes; de agenda staat vaak wel vol. Oppassen doe ik op vaste dagen. Ik totaal heb ik 7 kleinkinderen, 2 kleindochters (Sterre en Eva) hebben ook op VVV gezeten.”

Wat zijn je hobby’s?
“Tafeltennis uiteraard, en verder spelletjes op de iPad, tv kijken en tijd doorbrengen met de kleinkinderen. Zwemmen is ook een hobby van me, vroeger heb ik ook aan wedstrijdzwemmen en waterpolo gedaan. Reddend zwemmen heb ik ook gedaan, ik ben gekomen tot niveau Strandwacht A. Twee keer heb ik iemand gered. En wedstrijd-EHBO, dat kwam door mijn vader, die deed dat ook. Eigenlijk zat de hele familie (ik kom uit een gezin van 9 kinderen, ik ben de een-na-oudste) in de zwemwereld.”

Van wat voor muziek hou je?
“Ik hou eigenlijk niet zo van muziek.”

Wat is je lievelingseten?
“Alle varianten van stamppot. Andijvie met spekjes en kaas is één van mijn favorieten.”

Wat is je mooiste reis tot nu toe en waar wil je nog een keer heen?
“Mijn mooiste reis was naar China. Mijn dochter en haar man hebben 3 kinderen geadopteerd waarvan er 2 uit China komen en ik ben mee geweest toen ze hen op gingen halen. Vietnam was ook een indrukwekkende bestemming. Drie weken geleden ben ik teruggekomen van een 11-daagse reis naar de Kaapverdische Eilanden, dat was ook erg leuk. Ik was daar met mijn zus en haar zoon en met mijn dochter Joyce. Mijn zwager komt van de Kaapverdische Eilanden, vandaar deze bestemming. Eerst ging ik altijd met singles-reizen mee, maar de laatste tijd ga ik steeds met een wisselend clubje familieleden. Dat vind ik eigenlijk wel leuker dan de singles-reizen, omdat het publiek daar vaak een stuk jonger is. Ik zou graag nog een keer naar Zuid-Afrika willen, dat lijkt me heel mooi met al die beesten.”

Wat zou een droom voor jou zijn die uitkomt?
“Die heb ik eigenlijk niet, ik heb alles wat ik hebben wil. In alle gezondheid oud worden is wel een wens van me, niet zozeer een droom. En vaak op reis kunnen gaan, en lang kunnen blijven tafeltennissen.”

Waar zie je jezelf over tien jaar?
“Hopelijk ben ik dan nog steeds fit. Zolang je lekker bezig blijft en alles blijft doen wat je nu doet, dan word je denk ik wel oud. Ik hoop dan nog steeds 2 keer per jaar op vakantie te kunnen. Binnenkort ga ik in elk geval naar Curaçao, met mijn kleindochter die pas geslaagd is. Ik ben daar al 7 keer geweest, mijn broer (die inmiddels is overleden) woonde daar.”