Van de site van sport en welzijn van de gemeente Leidschendam-Voorburg:

Afgelopen vrijdag hing Sport en Welzijn de vlag uit bij tafeltennisvereniging VVV. Aanleiding? De uitreiking van een bronzen Sport Club Academy-certificaat aan Femke Bulthuis. De jonge tafeltennister doet mee aan dit unieke project van SenW, waarbij jeugdleden de kans krijgen binnen de eigen sportvereniging hun talenten verder te ontwikkelen.

De 18-jarige Femke Bulthuis behaalde vrijdag 13 januari een bronzen certificaat van de Sport Club Academy (SCA). Sport en Welzijn startte eind 2015 met de SCA, een opleidingsinitiatief voor sportverenigingen in Leidschendam-Voorburg. Het project is gericht op jeugdleden van 13 t/m 18 jaar en helpt hen hun talenten en vaardigheden verder te ontwikkelen. Door mee te doen met de SCA kunnen jeugdspelers zich in een vroeg stadium oriënteren op verschillende beroepen en zo spelenderwijs hun competenties ontdekken en versterken.

Zes modules
Het SCA-traject voor jeugdleden bestaat uit zes modules: training, clubhuiszaken, evenementen, marketing, PR & communicatie (MPC), commissies en ICT. Iedere module bevat een serie prestatiekaarten in opklimmende moeilijkheidsgraad: brons, zilver en goud. Zo leren jongeren in de module MPC onder meer reclameposters maken, persberichten schrijven en collecte lopen. Binnen de module Training assisteren de jeugdleden bij trainingen of coachen ze een jeugdlid op een toernooi. De deelnemers worden begeleid door experts in hun vakgebied. Na afronding van drie bronzen of zilveren kaarten mogen cursisten een prestatiekaart van een niveau hoger kiezen. Als kers op de taart ontvangen de jonge sporters per behaald moduleniveau een certificaat.

Maatschappelijke betrokkenheid
Inmiddels hebben meerdere sportverenigingen zich aangemeld bij de Sport Club Academy. Meedoen met het project kan een vereniging veel opleveren, vertelt Werff Thomas van SenW: “Met de SCA krijgen sportverenigingen de mogelijkheid hun maatschappelijke betrokkenheid te verbreden en de binding tussen club en deelnemers te vergroten. Daarnaast is de Academy een kweekvijver voor toekomstige vrijwilligers. Jongeren krijgen een unieke kans vaardigheden op te doen waar ze rest van hun leven profijt van kunnen hebben. Bij een sportvereniging als VVV of VV Haaglanden leren ze zo dus meer dan alleen tafeltennis of volleybal. Een echte win-win-situatie!”

Bron: http://www.senw-lv.nl/sport-club-academy-win-win-sportverenigingen/