Memorabele voorjaarscompetitie voor VVV

De NTTB voorjaarscompetitie zit er voor alle VVV-seniorenteams weer op. De resultaten waren dit keer teleurstellend te noemen. Maar liefst 11 teams degradeerden er en daar stonden slechts 3 kampioenen tegenover.

Het was wel een memorabel seizoen voor VVV want voor het eerst in meer dan 40 jaar kwamen het hoogste heren en damesteam op 1e divisieniveau uit! Een historisch hoogtepunt voor de club, helaas voorlopig voor 1 seizoen slechts want beide teams wisten hun verblijf niet te verlengen. Voor het herenteam was dit vooraf al een vrijwel onmogelijke opgave omdat er dit voorjaar liefst 3 teams (uit een poule van 5 notabene) uit de 1e divisie degraderen vanwege een gewijzigde opzet van de eredivisie volgend seizoen.

Een aantal teams smaakten weer het genoegen van een kampioenschap en promotie naar een hogere klasse.

Dit waren in volgorde van sterkte:

VVV 3 in de 1e klasse (Barry, Frans, Tarik en Julien)

VVV duo 1 in de 3e klasse (Christa, Angus en Pim)

VVV duo 6 in de 4e klasse (Ans, Borzoo en Spanky)

Het kampioenschap van het 3e team mag gerust een huzarenstukje worden genoemd. Het team moest in de laatste wedstrijd thuis tegen nummer 1 TTVN Nieuwkoop 1 met minimaal 8-2 winnen om het team uit Nieuwkoop nog te passeren op de ranglijst en wonderwel lukte dit!

Frans en Barry legden de basis voor het succes door in de laatste beslissende wedstrijd alle 3 partijen te winnen, Tarik voegde daar een belangrijk puntje aan toe.
Frans was weer uitstekend op dreef dit seizoen met een percentage van 89%!

Hiermee ging een lang gekoesterde wens van het team in vervulling: promotie naar de Hoofdklasse!

Duo 1 heroverde haar vorig seizoen verloren gegane plek in de 2e klasse. Het bleef lange tijd spannend maar in de laatste wedstrijd tegen VVV 3 kon het natuurlijk niet meer misgaan voor Christa, Angus en Pim. Een dikverdiend kampioenschap voor het team en volgend seizoen zal met name Angus weer (meer) op z’n niveau kunnen uitkomen. Dit seizoen won hij alle partijen (100%)!

Ook felicitaties voor het team van Duo 6 dat haar 4e klasse poule eveneens winnend wist af te sluiten. Vooral Borzoo kende (weer) een uitstekend seizoen (75%) maar Spanky en Ans bleven daar niet ver bij achter dus is er sprake van een goed en evenwichtig team. En niet alleen achter de tafel. Veel succes alledrie komend seizoen in de 3e klasse!

Verder is de play-off plaats in de Hoofdklasse van team 2 nog vermeldenswaard; helaas wist het team daarin net geen finaleplaats om promotie naar de 3e divisie af te dwingen en eindigde het uiteindelijk als 3e in de poule. Rick en Tim speelden een goed seizoen (tegen de 60%), Wessel deed het in z’n 1e seizoen op dit niveau zeker niet onaardig.

VVV 8 met Ad, Christian en Peter (in de reguliere 4e klasse) en Duoteam 11 met Jos en Ton (6e klasse) eindigden als 2e in hun poule en grepen dus net naast promotie hoewel de achterstand van VVV 8 op kampioen Salamanders 10 wel groot was.

Voor een aantal andere teams verliep de competitie minder succesvol, zij eindigden onder de degradatiestreep en moeten het volgend seizoen een klasse lager gaan proberen.

Deze teams zijn:

VVV 1 in de 1e divisie (Werff, Mattijs, Nolan en Patrick)

VVV Dames 1 in de 1e divisie (Femke, Miriam, Ans, Christa, Sabine en Ymke)

VVV 4 in de 1e klasse (Benito, Michel en Frank)

VVV 6 in de 3e klasse (Shahab, Simon, Jaap en Ronald)

VVV 7 in de 3e klasse (Eddy, Miriam, Pim en Angus)

VVV Duo 3 in de 3e klasse (Loek en Marcel)

VVV Duo 5 in de 3e klasse (Leon en Raul)

VVV Duo 9 in de 4e klasse (Heleen en Nicole)

VVV Duo 10 in de 5e klasse (Peter en Yvette)

VVV Duo 12 in de 6e klasse (Rob en Remco)

VVV Duo 13 in de 6e klasse (Peter, Jan Willem en Harry)

Een behoorlijke lijst waarbij een aantal teams slechts een paar puntjes tekort kwamen. VVV 6 zelfs maar 1 puntje….voor veel teams geldt dat ze ieder jaar stuivertje wisselen, het ene seizoen promotie en het andere seizoen, in de hogere klasse, weer degradatie. Dit beeld is dit jaar wat sterker maar dat kan een gevolg zijn van een sterkere poule-indeling.

Ook de 2 teams in de 1e divisie moesten helaas een stapje terugdoen maar beiden deden wel veel ervaring op en moeten beiden in staat worden geacht om snel weer terug te keren op het een na hoogste niveau van Nederland. Het herenteam weerde zich kranig bij hun debuut in de 1e divisie en had zelfs lange tijd uitzicht op de “veilige” 2e plek. Het ging mis bij Scylla 2 dat VVV afdroogde met liefst 10-0 waardoor de kansen ineens tot nul waren gereduceerd.

Het damesteam was duidelijk nog een maatje te klein voor dit niveau maar zal volgend seizoen zeker weer mee gaan doen om de titel in de 2e divisie. Het niveauverschil tussen 1e en 2e divisie is nl. erg groot.

De grootste winst van het afgelopen seizoen was misschien nog wel de enorme beleving van de VVV-leden (en ook vele niet-leden) tijdens de thuiswedstrijden van heren 1.

Er was iedere thuiswedstrijd sprake van een fantastische, sportieve sfeer waarbij jong en oud (met o.a. een aantal nestors uit lang vervlogen tijden en vele jeugdleden) zich vergaapte aan spectaculair tafeltennis van een hoog niveau.

De sportieve prestaties “leven” echt bij de leden en dit zorgt, naast morele steun voor het team, voor meer binding en betrokkenheid bij de club. Dit kan de vereniging ook op andere fronten sterker maken zoals een toename van het aantal vrijwilligers.

Het herenteam kan zich de komende jaren nog verder ontwikkelen en dan zou het best wel eens zo kunnen zijn dat VVV een blijvertje wordt in de 1e divisie en misschien nog wel meer….het herenteam heeft zich namelijk de eredivisie als uiteindelijke, ultieme doel gesteld.

Met de huidige stormachtige ontwikkeling van Nolan is dit inderdaad geen utopie want samen met Werff, Matthijs en een gemotiveerde Patrick zit er voor het team nog meer in het vat de komende seizoenen! Zeker met zoveel support vanuit de eigen vereniging!

Vally