Afgelopen donderdag (9 april) heeft VVV een tweetal clinics gegeven aan leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 van basisschool John F. Kennedy uit Mariahoeve.  De lessen vonden plaats in het nieuwe schoolgebouw van VMBO St. Paul aan het Isabellaland.

Groep 5/6 startte om 10:15 uur en kreeg tijdens hun gymles een gevarieerde  tafeltennistraining aangeboden van hoofdtrainer Peter van Haaren, die de les vakkundig had voorbereid, en assistenten Jan Willem Smits en Vally Karagantcheff.
Na een warming-up met o.a. het lijnenspel waarin de 30 kinderen moesten proberen zo snel mogelijk naar één van de 4 lijnen te rennen (voor of achteruit) zodat ze zo lang mogelijk konden blijven meedoen aan het spel en niet op de bank hoefden te gaan zitten.
Daarna begonnen de tafeltennisoefeningen op in totaal 5 stations: bal over de bank spelen (tennis), bal hooghouden wisselend met backhand en forehand, dubbelspel, spelen op één van de twee I-pongtafels en op de 2e tafeltennistafel afwisselend een rally spelen tegen een trainer van VVV en zoveel mogelijk plastic bekers (met verschillende punten) proberen te raken met de bal.
De gymleraar, Kiefer Hermans, hielp de trainers van VVV een handje zodat er bij alle onderdelen voldoende uitleg kon worden gegeven aan de kinderen.
Nadat de meesten het parcours helemaal hadden afgelegd werd nog een gezamenlijk slotspel gespeeld: Smashmonster. Hierbij moesten de kinderen een bal, aangegooid door een van de VVV-trainers, zo hard mogelijk op de andere tafelhelft smashen. Als de tafelhelft 2x werd gemist werd men een monster en moest aan de andere kant van de tafel worden geprobeerd de geslagen ballen te vangen. Als dit lukte mocht je weer meedoen aan het spel.
Dit spel bleek een schot in de roos want de kinderen beleefden er veel lol en plezier aan.
Na 1,5 uur was de 1e clinic ten einde en mochten de 3 trainers zich even te goed doen aan een zonnig terrasje nabij winkelcentrum Mariahoeve. Na heerlijke koffie en een broodje huisgemaakte bal gehakt konden de trainers er weer tegenaan voor de 2e clinic aan de leerlingen van de groepen 7 en 8.
Het programma was identiek aan die van de ochtend voor de groepen 5 en 6. Wel werd de tijd per onderdeel wat strakker in de gaten gehouden zodat iedereen zoveel mogelijk het hele parcours kon afleggen. Deze wat oudere kinderen leefden zich ook lekker uit op de verschillende stations; sommigen bleken al een aardige bal te kunnen slaan. Niet verwonderlijk…een enkeling speelde al bij een vereniging (SETT) of deed aan tennis in clubverband. Het enthousiasme was in elk geval groot, zeker weer bij het slotspel Smashmonster.
Na afloop van de les hield Peter, net als in de ochtend, nog een kort wervend praatje over de dependance van VVV in de Haagse wijk Mariahoeve.
VVV hoopt met het geven van de clinics op de Kennedyschool en de binnenkort te houden clinics tijdens de sportdag van basisschool Leeuwerikhoeve (23 april) nog wat kinderen enthousisast te maken voor de dependance-trainingen in Mariahoeve zodat deze activiteit ook komend seizoen kan worden voortgezet. Helaas valt de belangstelling tot op heden tegen en daarmee komt voortzetting van het project in gevaar.
Om tafeltennis echt weer onder de aandacht te brengen van de Haagse jeugd zijn er afgelopen jaren dependances van verenigingen in 3 verschillende Haagse wijken gestart waaronder Mariahoeve. Als de dependance in Mariahoeve moet worden stopgezet zal het jeugdstimuleringsproject in Den Haag een flinke deuk oplopen.

Vally